tisdag 28 december 2010

Tre år hit eller dit - spelar roll...

Den 10 november så stod han då där framför mig, äntligen. Mannen som jag upptäckte så sent som för 5 år sedan men som jag idag har samlat på mig det mesta av vad han har gjort, John Hiatt. Den amerikanske singer-songwritern som har skrivit en mängd låtar som många av hans kollegor i branschen skulle ge en arm för att få ha gjort själva. Så istället har de gjort covers på hans låtar. Men ingen gör dem bättre än Hiatt själv.

Via Ebay ropade jag in ett signerat foto av honom och vännen TG skänkte mig en outnyttjad biljett från hans förra besök i Göteborg. Dessa dyrgripar sitter nu bakom glas och ram.

Tillsammans med vännerna TG, ME och BN gjorde jag en liten uppvärmning hemma hos Lotta som har en mysigt inredd källarvåning för uthyrning i Göteborg. Några öl och en LIIIITEN Jäger gled ner och stämningen var på topp när kvartetten kom till Trägår´n i Göteborg via taxibil lite senare på kvällen.

Konserten var fantastiskt bra och när det var som allra bäst stämning i lokalen dök musikkritikern, med stort ”M”, upp i egen hög person. Leif Wivatt, som dessutom är från Åmål men bosatt i Göteborg sedan många år. Det blev en hel del tjôt om musik och lite grand om gemensamma bekanta från hemorten.

Kvällen avslutades med att vår ”chaffis” Viktor Enocksson (guldstjärna till den taxin) beställdes för andra gången denna kväll. Han fixade till ett matställe där vi kunde smälta våra intryck samt en rätt OK fiskanrättning.

Dagen efter går jag ut på Internet för att se vad kritikerna hade skrivit om Hiatt. Bland några 4:or och en enstaka 3:a hittade jag en 5:a på GP.se
http://www.gp.se/kulturnoje/1.77535-john-hiatt

Det var en fantastiskt fin recension av en Magnus Vasell. Till en början var jag helt överens med honom även om jag inte hade uppfattat ”det oväntade visselpartiet i Perfectly Good Guitar”. Men sedan blev jag lite brydd. Han skrev att han hade ”tagit till sig det enkla och vackra” i bland annat Have A Little Faith In Me (på piano).

Men jag såg då inget piano på scenen. Hade jag druckit för många öl? Hur skulle jag kunna kolla detta?

Piece of cake !

Jag hade ju beviset i min kamera.
JAG av alla människor hade faktiskt filmat från en konsert.
Och av alla låtar han spelade denna kväll hade jag valt Have A Little Faith In Me och nu har jag lagt upp den på YouTube.



P.S. Jag har även mailat till Hr. Vasell och bett honom om en förklaring till recensionen. Och han har precis svarat mig så här:

Bäste BeA - min recension (femman) fick han för ett gig på Storan, 08 tror jag att det var. Då körde han solo - och piano på Have a...
På Trädgårn i år var jag inte ens, tyvärr.
Mvh Magnus

När jag nu tittar på texten en gång till så ser jag att den var publicerad 11 november 2007. Alltså exakt 3 år efter det att jag hade vaknat upp efter en brutal afton i Göteborg. Inte lätt att hålla reda på årtalen då, i det skicket jag var då…

1 kommentar:

  1. http://www.wordle.net/show/wrdl/2927344/Digitalt_syre

    Rolig grej tycker jag

    Gillar din blogg förresten

    SvaraRadera

Besökare