torsdag 9 december 2010

Nattliga kontaktsvårigheter.

Jag måste nog ge en eloge till SJ i alla fall. Inte någon 100%-ig och fullkomlig för de har fortfarande en del hyss för sig. Resan från Stockholm till Malmö igår flöt på ohyggligt bra. Redan på Centralen gjorde de en insats personifierad av Sven!

Först trodde jag att SJ-chefen fyllde år och att han firade det genom att anordna ”Fiskdamm” till oss nattresenärer. Ganska snart stod det klart att Sven var där för min skull. Hans uppgift var att checka in oss som skulle åka nattåg, upplysa oss om vilket spår vi skulle gå ifrån samt ge oss information att det inte fanns någon Bistro på tåget. Ville vi ha kaffe på kvällen och frukost på morgonen så var det läge att inhandla det ”NU”.

I min hytt låg det redan två herrar och snuttade kudde. Jag smög in så gott det gick och lyckades smyga i säng utan att deras kuddsnuttande avbröts.

När jag skulle börja bläddra i mina anteckningar behövde jag lite ljus och letade efter en strömbrytare. Den jag hittade först fungerade inte för min nattlampas sken lyste med sin frånvaro även efter knapptryckningen. Sedan hittade jag en annan knapp och då började den bistå mig med ett ledande ljus.

Glädjen över min förträfflighet varade inte länge. Grannen ovanför grymtade till och frågade om det var stort besvär för mig att släcka den lampa över hans huvud som jag lyckats få igång med min första knapptryckning.

Oooops!

Resten av natten och sedermera också morgonen flöt på utan fler missöden. Men å andra sidan pratade han inte något mer med mig. Han sade inte ens "Hejdå!" när vi skildes åt i Lund.
Stingslig typ!

Mer om resan kommer i morgon.


Stay tuned !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Besökare