fredag 3 december 2010

Tillbaka på ruta noll igen!

Jag som trodde att jag hade avverkat den mängd järnvägsmil under gårdagen som skulle ta mig till läge 450 mil kvar. Men jag är tillbaka på ruta noll igen med 500 SJ-mil framför mig.


Igår när jag hade lämnat Eskilstuna och satt i nästa variant av ”tåg” fick jag nämligen ett telefonsamtal som innebar att det blev ytterligare 60 mil resa nästa vecka. Så det kan bli.
(Tåg nr 1. Åmål - Öxnered)

När jag slutade min reserapport igår var jag på väg till Eskilstuna. Vi, SJ och jag, hade lämnat Herrljunga och passerat Skövde. De sex försenade minuterna från avgången kändes snabbt ikappkörda och det vackra Katrineholm lades för mina fötter. Efter att jag stigit av tåget gjorde jag en inventering och fann att jag inte glömt något på tåget nu heller. Ställningen skrevs nu till SJ vs. BeA 3 – 3.

(Tåg nr 2. Öxnered - Herrljunga)

Sedan plockade inte SJ fler poäng på ett tag. Först meddelades det att tåget var inställt men eftersom ersättningsbuss var beställd så fick SJ godkänt på den biten. Sedan sprack det. Den första bussen som kom, 15 minuter efter ordinarieavgångstid, var inte till oss. Ytterligare 10 minuter gick innan vår buss kom. Resan på glashala vägar gick utan några större missöden. Bussen var välutrustad med en trevlig chaufför och en fullt fungerande toalett. Men eftersom vi anlände till Eskilstuna 12.45 istället för 11.48 så ”nollade” SJ denna del av resan medan jag fortfarande höll i mina saker och gick upp i ledning i matchen med 4-3.
(Tåg nr 3. Herrljunga - Katrineholm)

Mötet igår med en strömming (jag menar inte den Johan utan lunchen du bjöd på) var en annorlunda upplevelse. Det som saknades på tallriken var potatismos och lingon. Istället serverades det med kokt potatis, räkröra och ättiksgurka. Absolut inget fel i den kombinationen. Men stekt strömming utan potatismos och lingon är, för att citera Albert Engström och företeelsen ”kaffe utan cognac”, en så kallad Jävvla blandning.

När jag lämnade Eskilstuna testade jag konduktören med att visa upp en biljet på 16.07-tåget fast jag klivit på 15.07-tåget. En mycket vacker och trevlig kvinnlig konduktör log och försäkrade mig om att jag inte skulle bli avslängd i Nykvarn. Ett löfte jag uppskattade då det ortsnamnet hade lite Öxnered-feeling över sig.

("Tåg nr 4. Katrineholm - Eskilstuna)

Tåget kom och gick i tid. Väl framme i Stockholm gick jag till Åhléns och handlade lite. En välfylld kasse senare OCH ett par handskar fattigare satte jag mig på pendeln till mitt natthärbärge. Det var i och för sig inga nya handskar. Inte var de hela heller utan en mer ett objekt för skinnåtervinningen. Men rätt skall vara rätt.

På torsdagens sista etapp plockade SJ en poäng medan jag inkasserade min första nolla.

Idag kommer det ”bara” bli en timmes SJ-ande, knappt. Nattåget till Malmö går 23.07. När jag tittar på rapporterna om det skånska vintervädret så kan jag inte låta bli att le.

(Tåg nr 5. Eskilstuna - Stockholm)


SJ ! Det där kommer ni aldrig att fixa. Kan jag bara hålla i mina saker i fortsättningen så är jag snart i ledningen.
Ha !!

(Tåg nr 6. Stockholm - Kudden)

Stay tuned.

2 kommentarer:

  1. Haa.haa du e la för go eller..och det e jätteroligt att följa dig på denna BeA VS.Sj-tävling.Tappar du alltid bort något eller;-).Kämpa vidare, love ya!/ Agnetha

    SvaraRadera
  2. Ett par strumpor. En dator. En plånbok. En starköl.
    You name it !

    SvaraRadera

Besökare