måndag 13 april 2009

Två gånger ! Den första och den sista.

Varför kan man inte bara vara den man är, och inte utge sig för besitta kunskaper man inte har? Jag vet åt vilket håll man drar åt en skruv och hur man skiftar däck på bilen två gånger per år
. Utöver det så är mina kunskaper begränsade när det gäller att hålla en bil rullande. För att dra åt muttrar, förutom de till däcken, så behöver någon markera exakt vilken skruv som behöver få sig en omgång för att den stillastående bilen skall börja rulla igen. Det VET jag men ändå skall man försöka sig på att fixa lite till husbehov då och då. Lite av det som jag egentligen inte har en blekfet aning om vad det handlar om.

En annan sak är det med bensin i tanken. Varför fattar inte en del av oss, framförallt män, att det faktiskt är lika bra att åka att tanka på en gång när lampan lyser? Varför skall vi vänta till dess att den sista litern är påbörjad innan vi fyller på med nytt. Det är inte så att om man låter bli att tanka när det är 10 liter kvar så slipper man att åka omkring med gammal bensin i tanken när man sedan fyller på med nytt. Riktigt så fungerar det inte.

För många år sedan var jag stolt ägare till en Subrau Super Station 4WD Turbo. Den gick som ett spjut och jag visste att den rullade på i ytterligare 10,5 mil efter det att tanklampan tänts. Det sistnämnda till min sambos stora förtret.

Solen hade precis gått ner och vi var på väg hem i en bil vars tanklampa hade tänts för exakt 6,3 mil sedan. Då känner jag plötsligt att motorn dör. Helt utan förvarning. Inte ens ett litet ”POFF”. Nej bara tyst och stilla somnade den in.
- Vad var det jag sa, hon som satt bredvid. Hon! Hon som visste lika mycket om bilar som ett kvalster förstår sig på en brödrost.
- Det är inte det felet sade jag, med en viss säkerhet i rösten.
- Om en bil inte har bensin så stannar motorn. Vår motor går inte just nu! Så känns det inte som att jag har rätt, kanske?
- En soppatorsk låter innan, sade jag. ”HOST-HACK-HOST-HACK-HACK-HOST”, precis så låter det. Så, och sedan dör den. Om du är helt tyst nu så skall jag lokalisera felet.

Just då var i en formtopp vad beträffar logiskt tänkande. Först kollade jag att det fanns ström och det fanns det. Sedan bad jag ”hon som satt bredvid” att vrida på startnyckeln under tiden jag försökte se i motorrummet om det var något som såg löst ut. Kontrollera om det fanns någon lös skruv som skulle ge sig till känna och se ut som den behövde åtskruvas.

Någon skruv såg jag inte men en lös liten sladd jag som hade gått av vid en kondensator (fråga mig inte varför jag vet vad sådan där heter). Så fort det vreds på startnyckeln så gnistrade det runt den. Fint tänkte jag. Då visste jag att det här skulle jag kunna fixa själv.Vi fick bogsera bilen hem och jag skruvade loss den lille rackaren.

Iförd ”mekaroverall” och skiftnyckel i bröstfickan åkte jag till Mekonomen och stegade in med självsäkra steg och lade kondensatorn på disken och sade:
- En så´n här, tack.
- Vad är det, sade mannen bakom disken.
Herregud tänkte jag. Vem av oss är det som skall vara expert här egentligen?!?!
- Det där är en kondesator, sade jag med myndig stämma.
- Jo det ser jag väl, men vad är det till för bil?
- En Subaru Super Station 4WD Turbo ! En grön!, lade jag till för att det skulle bli lättare för honom att hitta rätt.

Efter en stund letande i diverse kataloger sade han.
- Men det är ju brytarlöst tändsystem på den så då är det ingen kondensator i ditt tändsystem. Så vart fan har du hittat den där ??
- Under motorhuven, svarade jag samtidigt som det kom fram en till bakom disken.
Han tittade lite snabbt på kondensatorn och sade:
- Du, det där är störningsskyddet till din radio. Jag tror nog att din bil går utan den.
Mekonomen är ytterligare ett av alla dessa ställen som jag bara besökt ”två” gånger, den FÖRSTA och den SISTA.
-------------------------

Det som var fel på bilen var att kamremmen hade gått av. Den gör det ibland. Då stannar bilen så där som den gjorde för mig. Inte ens ett ”POFF”.

7.000 kronor och en kantstött självuppfattning senare gick min Subaru Super Station 4WD Turbo, igen. Ända till dagen när jag helt plötsligt upptäckte att en 4-hjulsdriven bil är mycket lättare att öka farten i när det är snömodd på vägen jämfört med en 2-hjulsdriven.
Men det är fortfarande lika svårt att få hejd på en sådan som det är att få det på en 2-hjulsdriven bil.

Det får vi ta en annan gång för det är en HELT annan historia.

3 kommentarer:

  1. Jag gick in på din profil och läste hela. Vid din bild stod det "klicka är för full storlek" så jag gjorde det och ta mig katten om det inte stämde!! ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har en sådan knapp på gylfen också !

    SvaraRadera
  3. Jag trodde det var typiskt kvinnligt?? Att inte tanka bilen...och när man någon gång gör det - då stoppar man in max en hundring...Så´n är min mor & jag har lovat mej själv att aaaldrig bli sådan! Bilen måste ju tankas - förr eller senare. Då tankar jag hellre fullt - och slipper göra det så ofta!!

    Jag ser fram emot att höra om den galne sportjournalistens vinklingar av trädgårdsmässan...känns som den ultimata kombinationen! ;o)

    SvaraRadera

Besökare