torsdag 9 april 2009

Blev det HÄR verkligen riktigt bra ?

Det finns en typ av människor som fascinerar mig på ett alldeles speciellt sätt. Människor utan distans till sig själva. Människor som tar sig själv på största allvar och utför något som de verkligen tror på själva. Inte en endaste sekund frågar de sig själva:
- Blev det här bra ?
- Är det någon mer än jag som kommer att förstå min förträfflighet ?

Även om en del av er är övertygade om att jag aldrig ställt mig de här frågorna så kan jag försäkra er om att jag faktiskt har sorterat bort en del som inte blev bra. Och när det gäller förträfflighet så vet jag med säkerhet att jag inte är ensam i världen att tycka att jag är just det. Förträfflig! (tack för att du finns mamma).

Vid en liten inventering på Internet har jag funnit en man som är något av PRO i Amerikas motsvarighet till 50 Cent. Han saknar inte inlevelse och han har också greppat tekniken att nå sublim påverkan genom att upprepa ett textbudskap likt ett mantra. Inte heller koreografin har han lämnat därhän. Händer och mimik är hans verktyg för att fånga den månghövdade publiken.
Tänk om han bara gjort en sak till innan han gick upp och ”sköt av” sin kanon.
Tänk om han bara hade frågat sig själv:
”Blev det DETTA verkligen bra?”



En annan som är fullständigt övertygad om att han är Guds gåva till en stor och kunskapstörstande bowlingfamilj är den fantastiske Ed Kramarcik. Hans instruktionsfilmer som går igenom ALLT man behöver veta för att lära sig en 5-stegsansats som bowlare är nu legendarisk. Under tiden som Ed går först 4 steg och därefter 6 steg , räknar på ett mycket tydligt sätt till 5, två gånger.

HÄR finns det klassiska klippet.
HÄR finns en länk till flera av hans instruktionsfilmer.

Inte för ett ögonblick tvekade han innan han lade upp sina instruktionsfilmer på Internet.
När den gode Ed presenterar sig som AMF Staff-Player och Member of the PBA så är det inte så att han far ovarsamt fram med sanningen. Han har kanske fått ett och annat klot från AMF och medlem i PBA kan vem som helst bli. Det är bara att betala in ett gäng $ till PBA så blir man det. Men att AMF har valt att föra fram honom som en frontfigur ställer jag mig tveksam till. Inte på någon sida som AMF kontrollerar så verkar de vara medvetna om hans existens. Så frågan är om han verkligen har så mycket på fötterna egentligen.

Jag gjorde en sökning på Ed:s resultat och fann att han faktiskt slagit över 800 på tre i alla fall en gång. Visserligen i en lokal liga, men ändå. Sedan letade jag efter resultat från olika regionala PBA-tävlingar och fann ett flertal resultat mellan 1800 och 1900, men inget högre än det. Bra resultatnivå men tyvärr på för många serier. Dessa resultat kommer samtliga från distanser på 10 serier.

Men vad vore livet värt utan oss som inte alltid gör precis som folk förväntar sig.
Oss?

Ja. Visst har jag väl själv i efterhand frågat mig om det exempelvis var så smart att göra en ”Full Monty” på en lokalrevy i Säffle (Avslutningsnumret där vi var fem medelåldersmän som rev av oss kläderna till ”You can leave your hat on” och som avslutning stod där med en målad bokstav på vardera skinkan. G-O-T-T-N-Y-T-T-Å-R).

Och det finns säkert ett och annat i mina texter som heller aldrig borde ha publicerats.

Innan jag lade upp den här texten så frågade jag mig själv:
- Blev det här bra ?
Jag tvekade länge innan jag svarade mig själv:
- Det kunde ha varit sämre ?

Så därför ligger just den här texten just här och just nu.

2 kommentarer:

  1. Jag stjäler din bowlingsång till min hemsida på Puls (Puls = lunastorm för motionärer enligt min fru). Måste ju göra reklam för bowlingen...

    SvaraRadera
  2. Helt OK Anders !

    Snart kommer det mer sån´t.

    SvaraRadera

Besökare