tisdag 14 april 2009

Livet är en direktsändning del 5/5

Visst är det dom små detaljerna som gör det. Det där lilla ordet som kan ta en vanlig fras från att vara bara en komplimang till att bli en ömhetsbetygelse.

”Vad fin du är i håret”, är något man kan säga till vem som helst.

Men om man lägger till ordet ”Älskling” ja då sprider man inte den komplimangen hur som helst. Just det ordet kan få det att antingen ta ”fyr” eller ”hus i helvete”, beroende på vem man säger det till.

Lika illa är det om man glömmer ett viktigt ord. Och ännu värre är det om det sker i direktsändning. Och då förstår den som har läst den här bloggen riktigt noga att nu är vi framme vid den 6:e kategorin av felsägningar i min lilla serie.

Glömda ord.
För ett år sedan visade vi de individuella SM-finalerna i Bowling på Nöjesfabriken i Karlstad. Några av spelarna var i både stor- och högform och speciellt en spelare hade en dag när ingen kunde ”ta honom”.

Team Pergamons Mathias Årup gjorde en av sina bästa tävlingar och när dagen var slut så hade han fått sin förtjänta guldmedalj som bevis för att han blivit svensk mästare 2008.

Någonstans på hans fantastiska resa till titeln fann jag det nödvändigt att göra en intervju med honom. Sagt och gjort. Jag fick upp honom till kommentatorsbordet och började med att kränga på honom headsetet. När jag krånglat en stund så ser jag att hans mikrofon inte var avstängd. Jag behövde ingen större teknisk kunskap för att förstå att det måste ha låtit konstigt ute i stugorna när vi höll på att trassla där.

För att rädda situationen så bestämde jag mig för att säga något som klargjorde allt och som skulle räta ut alla frågetecken.
Den här formuleringen bestämde jag min för:
”- Ja då skall vi snart prata med en svensk mästare. Jag skall bara sätta på Mathias Årup headsetet”

Svårare än så behövde det inte vara, så jag sa det !

Nästan…
Det var bara det att jag glömde bort just ordet ”headsetet”.

Ja det blir ju liksom inte samma innebörd i den repliken om den inte avslutas med just det ordet.

Precis när jag fick tag i lite syre för att påbörja ett journalistiskt mästerverk så hör jag från ”kontrollrummet” i min öronsnäcka.

”-Skall vi ha med det i bild också, tycker du?”

Det blir ju inte mindre svårt att vara i direktsändning när man envisas med att hela tiden sätta krokben för sig själv.

2 kommentarer:

  1. Hittade hit. Läste lite fel och sökte först på digitalt styre. Så fel. Tack för besöket.

    SvaraRadera
  2. Tack själv.
    Skall försöka hålla denna lika levande som du håller din.

    SvaraRadera

Besökare