tisdag 31 mars 2009

Hela livet är en direktsändning ! (1/5)

Ibland får jag frågan om det inte är pirrigt att köra direktsändning som vi gör med LiveStream från olika idrotter. Och det är klart att man är nervös för att allt det tekniska skall fungera så att tittarna får se sin favoritsport på ett bra sätt. Men det är inte det som de flesta undrar över utan mer om det inte är jobbigt att prata i direktsändning.

Nej varför skulle det vara det. Alla gör ju det. Hela livet är en direktsändning. Det som är sagt är sagt och hur man än skulle vilja så finns ingen ”replikhåv” som kan fånga in förlupna ord och klumpiga kommentarer. Om jag skulle vara nervös inför att säga något som går ut i sändning så borde resten av jordens befolkning vara skitnervösa redan på morgonen över att de eventuellt skulle göra bort sig under dagen. Det är dom inte. Trots att dom kunde konstatera att det var ett och annat som dom inte borde ha sagt dagen innan.

En del av mitt jobb i Webb-sändningarna är att leda sändningarna tillsammans med olika expert-kommentatorer. Deras jobb är att på ett initierat sätt berätta alla små detaljer och små tekniska finesser som händer i just den sport som de är oerhört kunniga i. Jag försöker att inte leka någon form av expert.

Men det kan ju gå åt helvete ändå. Det har det gjort och det kommer det att göra.

Jag har delat in felsägningarna i 6 huvudgrupper. Det finns nog fler så får jag bara hålla på en stund så skall jag utöka nedanstående lista.

Faktafel. När man påstår något med full övertygelse som sedan visar sig vara totalt fel.
Konstiga formuleringar. ”Oh så rätt jag tänkte, men så fel det blev!”
Felaktiga ord. Framför allt händer det när vi kommenterar på engelska.
Glömda ord. Det räcker med att glömma bort ett ord så går det åt pipsvängen.
Tekniska anledningar. Saker som sägs när mikrofonen skulle ha varit avstängd.
Käften går när inte huvvet är med. Hjärnan registrerar vad man precis sagt istället för att tänka ut det själv och göra en bedömning om det är läge att prata eller om det är bättre att hålla käft.

Idag betar vi av två av grupperna.

Faktafel
Vi var i Eslöv för att följa hemmalaget Eslövs AI i deras väg fram till SM-guldet i Bordtennis. Som bisittare hade jag förbundskapten Erik Lindh. När matchen kom in i ett kritiskt skede levererade Eslövs danske spelare Kasper Sternberg-Selle några fantastiska bollar och jag kände mig tvungen att säga något intelligent.
- Kasper är het idag kan vi se. Hur är det, Erik ? Är han idag Danmarks bäste pingislirare ? (Han var då 485:e på världsrankingen)
- Nej det tror jag inte, sade Lindh. Dom har en kille som heter Michael Maze också !!
(Maze var då 25:a på samma rankinglista)

Konstiga formuleringar
Bland många, många andra så tar vi den här från finalen av Bowlingtävlingen Eva-Turneringen i Stockholm. Bisittare var Nina Flack som nyligen blev utsedd till världens bästa amatörbowlare på damsidan. I finalen möttes landslagsspelarna Helen Johnson och Veronica Lantto.
- Ja du Nina. Det här är en oviss final. Om du hade 100:- i handen nu vem skulle du sätta på.
Hade jag bara betonat ordet ”sätta” på rätt sätt så hade jag klarat mig. Men nu hade jag nog alldeles för mycket betoning på ordet ”på”.
Men tack vare att Nina räddade mig på ett oerhört intelligent sätt så slapp jag en anmälan till diskrimineringsombudsmannen.
Det hon gjorde var att blixtsnabbt konstatera att båda dessa elitspelare faktiskt har samma smeknamn. Och lika snabbt svarade hon hur säkert som helst.

- ”Loppan” så klart.

I morgon kommer kapitel 2 i denna lilla serie av ”Bleeps and blunders”. Som avslutning kommer denna höjdare som visar att jag inte är ensam om att berika världen med felsägningar. En typisk ”Kategori 3:a”.



Tack för den Staffan Dopping

1 kommentar:

  1. Vi är många som är glada att du bloggar.
    Vi är fyllda med glädje som du nu sprider.

    SvaraRadera

Besökare