onsdag 25 mars 2009

Mina jag och Irene

Hur föddes Fossilen egentligen? Och när kom Missilen in i bilden?
Och vem står bakom dem?

Bakom de båda figurerna står jag, BeA Nilsson. För inte så länge sedan sökte jag mig tillbaka till mina rötter till Åmål igen efter en 30-årig turné runt om i Sverige. Nu är det dags att lägga i Turbo-växeln för att vidareutveckla projektet med Webb-TV:n. Jag har också kört igång Lobby of Sports Ltd. men det kommer att ta ett tag till innan det företagets verksamhet syns utåt.

Redan 1971 spelade jag bowling i Åmål och nu är jag tillbaka i den lilla 4-banorshallen igen. Mycket av det som är figuren Fossilens förutsättningar (eller snarare brist på) är hämtat av det faktum att han var ”med från början” som han själv uttrycker det.

Under några perioder var jag själv helt utanför bowlingvärlden men har alltid haft en tråd, om än tunn, in till svensk elitbowling. För snart 10 år sedan öppnades möjligheten att få skriva kåseri. Då hade jag skrivit en del revynummer samt påbörjat en liten karriär som stå-uppare. Storyn om Fossilen blev till slut 25 stycken avsnitt innan tidningen lades i malpåse och Fossilen slängde kloten i sjön.

Missilen är, tror det eller ej, några år äldre än Fossilen. Hon började som en one-day-stand på ett företagsjobb. Egentligen var hon skriven till någon av revyartisterna i Kumla men när det väl drog ihop sig så tog jag på mig klänningen och pumpsen alldeles själv. Som Missilen dök hon upp för första gången på Bowlinglandslagets träff i Kristinehamn för 5 år sedan. Vid det tillfället var det väl bara den dåvarande förbundskaptenen Magnus Johnson och min redaktör som visste vem som var Fossilens pappa och Missilen slog ner som ett bombnedslag i dubbel bemärkelse.

Efter det så har Irene Ilsca, som är Missilens riktiga namn, gjort fler framträdanden och det händer fortfarande att den vinröda klänningen åker på tillsammans med de turkos strumpbyxorna och den ljusgröna handväskan.

Medge att hon har en viss sex appeal. En viss…

Vill ni veta mer om mig, Fossilen eller Missilen är ni välkomna att skicka ett mail till bowlbea@yahoo.se

2 kommentarer:

  1. Hördu, du har inte frågat om du får använda bilden... *flinar*

    SvaraRadera
  2. Vad vill du för ersättning?
    Dom turkos strumbyxorna, kanske...
    :-)

    SvaraRadera

Besökare