lördag 22 augusti 2009

Vad är det med Åmål då ?

I mitt förra inlägg frågade jag vad det var som var så speciellet med Västervik...
...frågade han som kom från Åmål...

Om Västervik har blivit världskänt för att de har "fostrat" en sådan världskändis som ABBA´s Björn Ulveaus, så mäste jag nog säga att Åmål inte ligger långt efter, den Ost-kustpärlan på kändislistan tack vare, en viss, Lukas Moodysson.
Det ni Säffle ! Ni är bara kända i hela Sverige tack vare Hasse Alfredsson och hans kaffe...

Nej! Nu skall vi inte bli sådana. Vi skall inte skapa fåniga listor över popularitet och kändisskap. Men visst är det märkligt hur små orter kan bli berömda i vida kretsar utifrån oväntade händelser.

Jag kommer ihåg när det blev känt att det skulle produceras en film med titeln Fucking Åmål. blev det minsann insändare i det lokala nyhetsorganet Provinstidningen Dalsland
(den som i folkmun kallas för Gubbkalsongen för att det är så sällan det står någonting i den!)
(för ännu längre sedan bestod tidningen bara av tre (3) blad, då kallades den för "Propellern").

Dessa insändare KRÄVDE att: DETTA MÅSTE STOPPAS !!!!

Man får inte handskas hur som helst med namnet Åmål. Det får inte bli så att varumärket "Åmål" blir smutskastat. Turism-ivrarna Jarnryd & Co. får inte få grus i sitt maskineri för att en "fåntratt" ifrån Stockholm vill förlöjliga staden.

Vi vet alla hur det gick...

Åmål är numera en av världens mest kända småstäder tack vare filmen.

Här är trailern för filmen se och njut, men hoppa inte över att läsa det jag skriver efter denna YouTube-ruta.



Välkommen tillbaka !

Jo. Det var en grej till jag ville berätta. Den händelsen är är från min, relativt, korta karriär som Stå-Uppare.

En gång fick jag en förfrågan om jag ville prova att göra en Stå-Upp-akt för en döv publik...

Ni kan ju bara tänka er vad som for genom mitt huvud då. Innan jag lyckades komma med den alltid lika förlösande frågan:
- Hur tänker du nu ?

- Men det är inga problem !!! Vi har en simultantolk som förmedlar det du säger till de som "lyssnar", sade han som var villig att boka mig som talande artist inför ett icke-hörande audiotorium.

Det jag hade att göra då var att gå igenom mitt manus och rensa bort allt som hade med Ord-vitsar att göra, för det fungerar INTE på teckenspråk. När det var klart var jag också klar. Så med stor tillförsikt ställde jag kosan mot Virginska Skolan i Örebro för att få "prata inför en döv publik" (ursäkta den floskeln).

En bit in i mitt uppträdande så fick jag känslan att jag inte riktigt "gick fram". Det blev inga skratt där det ALLTID skrattas när jag säger vissa saker. Däremot skrattade publiken vid "helt fel tillfällen".

Jag fattade NADA! Sedan kom jag på det...

Simultantolken !!! Den stackaren slet som ett djur för att å ena sidan "översätta" vad jag sade och å andra sidan fixa till mina, ännu ej bortvättade ord-vitsar, till något som även fungerade på dövspråk.

I pausen mellan första och andra akten så "pratade" jag med några ur publiken. De berättade att de tidigare i veckan hade sett filmen Fucking Åmål. Den tolkades på teckenspråk av en mästare i gemet. Det var samma tolk som jag hade som "kommunikationsbrygga" som de hade haft i biosalongen.
(För övrigt samma kille som under många år simultantolkade i SVT:s valvakor.)


När vi gick in i anda akten så kände jag bara för att säga så här:
- Tycker inte Ni att "han tolkaren" gör ett Fucking bra jobb?
- JO ! svarade de, genom honom.
- Tycker inte Ni att han skall få ledigt i några sekunder ?

Det svaret behövde inte han översätta.

Då sade jag följande till publiken:
- Jag behärskar inte teckenspråk men jag har sett filmen, Fucking Åmål. Skulle inte Ni kunna visa mig hur det ser ut, på teckenspråk, när man säger just den här repliken:

" -Varför måste vi bo i Fucking-Jävla-Kuk-Åmål ?"

Jag räknade ner från 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - GO !!!!!!!!!!!!!!!!

DEN synen jag hade från scenen när 150 personer, på teckenspråk gav mig just DEN repliken. Det var obetalbart.

Och just då ! Var det jag som fick betalt...

TAKE IT AWAY !
BRODER DANIEL !!

1 kommentar:

  1. Ja du..nog har vi alla våra grejer i nästan alla städer..jag har möbelkändisar..kanske inte så kul att höra..men Mattson var fantastisk...o jag njuter i hans stol....
    gillade Åmålfilmen....kul att läsa vad du skriver...hänger med..hahha....Rakhet_usk/ulla..
    ha det bra..kram

    SvaraRadera

Besökare