onsdag 19 augusti 2009

Pedagogisk fulländning

Nu är det dags för en stor mängd människor att vända tillbaka till sina studier efter ett välbehövligt sommarlov. Även lärarna återvänder vilket är välkommet i en del fall och mindre välkommet i andra fall.

Under mina år i skolan så träffade jag på ett och annat "stolpskott" men även en del lärare som jag aldrig glömmer. En av lärarna hette Anders i förnamn och var oerhört sträng. Vi var nästan lite rädda för honom. Men han gav mig något som jag har haft STOR nytta av så många gånger i mitt liv att jag har slutat räknat alla tillfällen. Han gav mig rådet att kolla rimligheten i svaret på en fråga.

Det var hans som präntade in i, åtminstone, mitt huvud:
- Innan ni skriver ner svaret så fråga er om det är RIMLIGT.
- Om jag skickar iväg er till kiosken och ber er köpa en påse Nöt-Creme, tre lakritsremmar och fyra Mjölk-kyssar så skulle ni veta på 10-öringen nära, hur mycket det skulle gå på.
- Men här på en mattelektion är ni beredda att betala 150.000 kronor för ett par skidor.

Det var en klok man. Tyvärr så var de alldeles för få. De lärare som hade en pedagogisk ådra som gjorde det lättare för oss elever att lära oss saker.

Tänk om vi hade fått lyssna på Torssons när vi läste biologi!
Då hade vi förstått det där med blodomloppet på ett mycket enklare sätt.

Håll till godo med 2 (två !) minuters biologilektion när den fulländade pedagogen Bo Åkerström framför den svenska texten till Chuck Berrys, You never can tell.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Besökare