torsdag 6 augusti 2009

Spola (K)Röken

"-Det handlar inte om hur gammal man är utan hur man är gammal. "
Kloka ord från min far som var lika ung, hela tiden, ända framtill dess att han blev så gammal att han ”gick vidare”.

Själv har jag förstått att jag kommit mig upp i åren då jag tänker på hur det var förr. Bara en sådan sak som med rökningen i samband med bowlingspelande. Ja krökningen också för den delen. Ni kommer väl ihåg kampanjen Spola Kröken där landslagsspelare i olika sporter fanns i reklamkampanjer för ett mer måttligt drickande.

En av bowlingens affischnamn som haft ”Systemåldern” inne i ett antal år fick helt plötsligt be kompisar att ”köpa ut” då det inte var så kul att handla sprit i en butik där man själv hängde på väggen i affischer med budskapet att man inte skulle dricka sprit. Affischer där man var på bild i naturlig storlek.

När det gäller rökning och bowling så kommer jag ihåg att när jag började spela bowling så delades bowlarna in i två grupper. Dels de som rökte under matcher och de som bara rökte efter matcher. Det lilla fåtal som inte rökte alls kunde räknas i antal på den ena handens tumme kändes det som.

Utanför banområdet stod det askkoppar strategiskt utställda och under en match eller tävling så låg det tända cigaretter i stort sett i varenda en. Sedan kom förbuden slag i slag. Först blev det förbjudet att röka under tävlingsspel. Men det var fortfarande grönt ljus att puffa nikotin i själva bowlinghallen, bara man inte spelade själv. Och det röktes, det vill jag lova. Några år senare blev det inte längre tillåtet att röka i hallen någonstans under tiden det spelades någon form av sanktionerad tävling.

Och idag vet vi hur det ser ut. Det är snart inte tillåtet att röka någonstans. Inte ens utomhus under en köksfläkt. Och det är väl lika bra det. Det finns ju bättre saker att investera sina pengar i än att elda upp dem på ett livsfarligt sätt.

Själv är jag nästan rökfri. Jag är så kallad feströkare och det fungerar riktigt bra. Fast ibland får man intala sig att ”Livet är en fest” och då kan de bli en liten puff. Men jag har inget begär längre och det är jag glad för. I min omgivning finns det några som håller på att sluta och jag vet hur svårt det kan vara.

För några år sedan pratade jag med psykolog som berättade några knep att ta till när abstinensen blev så stor att ett återfall var nära.
- Eftersom man tror att man på något vis belönar sig själv med en cigarett så är man också beredd på vissa uppoffringar för att nå målet. Just dessa uppoffringar kan man konstruera på ett sådant sätt att man helt enkelt tappar lusten att nå denna "belöning".
- Om man intalar sig själv att man måste göra något i samband med återfallet och just detta något är något mindre trevligt så kanske man väljer att hoppa över rökningen helt och hållet.

Den bästa suggereringen som hon gav exempel på var den man som hade satt upp följande krav i samband med återfallet.

När jag vill röka EN cigarrett så bestämmer jag mig för att ”överbelöna” mig själv genom att röka NIO till. Därefter så MÅSTE jag slicka i mig allt som finns i askkoppen så att den återigen är skinande ren och blank.

Den mannen har aldrig tänt en enda cigarrett efter det att han lade av.
Men det finns andra tips. Mannen som busade med Anders Lundin på Allsången tidigare i veckan, John Houdi, har ett trick som inte går av för hackor. Han har en speciell plats i mitt liv då det var tillsammans med honom som jag gjorde min riktiga debut som Stå-Uppare. Året var 1993 och platsen var Royal Arms i Örebro.

Efter att vi båda var färdiga tog vi oss en pilsner och då utspelade sig följande replikskifte:
- Fan. Vad kul med lite nya ansikten på Stå-Upp scenen. Det fungerade ju riktigt bra för dig. Hur länge har du hållit på?, frågade han
- Jag började för en och halv timme sedan, svarade jag helt sanningsenligt.

Hur som helst. Funderar ni på att sluta röka så tycker jag att ni skall försöka er på det trick som han körde hårt med i mitten på 90-talet. Det tricket som jag lyckades hitta ett YouTube-klipp på.



Skulle tro att en del av er aldrig vill se en cigg efter några timmars träning på hans gamla paradnummer.

Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Besökare