onsdag 28 november 2012

Idag sänder vi från Åmål

Jag satt och funderade på 80-talet och vad jag saknade i musikväg från det årtiondet. Hur jag än stötte och blötte så kom jag inte på något. En del handlar det kanske om att jag börjar bli äldre och har svårare att komma ihåg saker och ting.

Visst kommer jag ihåg en del artister och band som släppte bra musik under dessa år. Men de flesta hade jag ju redan upptäckt under 60- och 70-talet. Antingen i grupper eller så var det artister som bröt sig ut ifrån 70-talsgrupper för att göra solokarriärer.
Men så av en händelse så snubblade jag över något som jag verkligen saknade och som lanserades år 1980. Premiärprogrammet sändes i november just detta år om jag har läst på rätt. Kjell Alinge var frontfigur, men det fanns en hel stab med personer som låg bakom detta. Givetvis fanns vapendragaren Janne Forsell men namn som Lennart Wretlind och Lars-Göran Nilsson med flera, var också med att skapa:
ELDORADO.
Ett av programmen hade Åmål som centralt tema. Första gången jag hörde just detta avsnitt höll jag på att få kramp i magen pga. skratt. Beskrivningen hur man lagar ”Klappgröt” är en klassiker som jag bara hörde just den 11 oktober 1981.

Trodde väl aldrig att jag skulle få uppleva detta program igen. Men igår så hittade jag det på Internet.
Lyssna och njut. Men var beredd att ta fram syrgasstöd efter det som händer, 49 minuter in i programmet.


På den fantastiska sidan radiogodis.se finns en mängd pärlor samlade. Bland annat en stor mängd avsnitt från Eldorado. Tyvärr verkar det som att de från början var inspelade på kassettband av modell C90. Så många av avsnitten saknar de sista 25 – 30 minuterna.

Just nu håller jag på att lyssna igenom alla arkiverade avsnitt. Då kommer jag på att en av artisterna som jag faktiskt tog till mig under denna tid var Rupert Hine. Han var en av K. Alinges favoriter och spelades ofta i Eldorado. (I ovan nämnda avsnitt spelades låten ”I Hang On To My Vertigo”.)

Men å andra sidan släppte Rupert sitt första album redan 1971. Så jag får väl fortsätta att leta efter någon bra artist som gjorde någon bra under 80-talet. Då, och först då.

Under tiden så lyssnar jag på Eldorado och tittar på det jag kan hitta på YouTube av Rupert Hine. Det finns lite av honom på Spotify som soloartist men tyvärr inget av honom från tiden i Quantum Jump.

Här är ett tidsdokument med Staffan Schmidt i ”högform” och Rupert Hine i högsätet.Se och lyssna och njut av en resa tillbaka i tiden.

2 kommentarer:

  1. Radiogodis är en höjdarsida! Lite synd att det inte finns så mycket Plattetyder vilket var mitt favoritprogram

    SvaraRadera
  2. Samma här Ralf.
    Det finns lite Daddy´O & Wittström, Plattetyder saknas. Man får väl hoppas att någon letar upp sin kassettkasse och skickar till Radiogodis.

    Större under har ju inträffat tidigare.
    (Tänk bara på Jesus och Honken Holmqvist)

    SvaraRadera

Besökare