söndag 18 november 2012

Det har inget med Bangura att göra.

Jag är inte speciellt kunnig när det kommer till ämnet fotboll. En del av mina vänner vet vilka elva spelare som utgjorde startelvan i det engelska landslag som 1966 vann VM-finalen på Wenbley. De har full koll på övergångar, spelsystem och vilket lag som borde vara favoriter i näst intill varenda match som spelas. Mitt intresse sträcker sig till att hålla lite koll på Watford. Ett lag som jag följt sedan den 14 mars 1970. Då var de i semifinal i FA-cupen.

Matchen sändes i Tipsextra och jag vet inte om det var för att kommentatorn Bengt Grive tyckte synd om dem för att de förlorade med 5-1 mot Chelsea, eller om det var för att jag gillade färgerna på deras tröjor. En sak är dock säker ! Det har ingenting med Elton John att göra. Han blev ordförande i klubben några år senare. När det gäller landslag så håller jag givetvis på Sverige.

Men jag följer ett annat lands förehavande med stort intresse. Landet som de senaste åren har klättrat från en ranking runt 120 till att just denna dag vara rankad 61:a i världen före länder som Österrike, Skottland och Kina för att ta några exempel.


Lika lite som Elton John påverkade mitt val av Watford så har AIK´s Mohammed Bangura påverkat att jag håller på det landslag som han tillhör.

Nej anledningen har med Åmål att göra och anledningen heter Lennart ”Kral” Andersson.

(På bilden till vänster föklarar mannen från Gunrabol, hur "lätt" det är att vara fotbollstränare i centralafrika)




Vi som är från Åmål har inte så många personer att följa i pressen. Av den anledningen blir man lite extra intresserad när någon som är bördig från min landsände gör saker som återspeglas i dagspressen.

Tillsammans med Lars-Olof Mattson har han ansvaret för Sierra Leones landslag. Vem hade trott att en duo från värmländska Kila (ligger cirka 40 mil väster om Stockholm) och dalsländska Gunrabol (ligger inklämt mellan Larsbol och Siggerud) skulle kunna få vara med om en sådan resa. Inga tvivel om att vrångstrupen höll på att få saker satta i sig när jag läste att nyss nämnde ”Kral” gjort en volta i Sydafrika.


Vad hade han gjort som föranlett att han skulle fängslas? Nu var det inte så allvarligt som nyhetsrubriken försökte göra gällande. Men 32 timmars cellvistelse i ett land långt från Sverige med ett päron och en flaska vatten som enda sällskap är inget som jag skulle vilja testa. Än mindre att få beskedet att man skulle förflyttas till Lagos i Nigeria. Ett ställe som inte har rykte om sig att vara världens säkraste ställen på jorden.
  
Hela den historien slutade med att ”Kral” fejkade en kollaps på väg mot Nigeriaplanet och blev kvar så pass länge att resten av landslagsstaben hade fixat de papper som saknades för att Sierra Leones trupp kunde bli komplett och spela bort Sydafrika ur det afrikanska mästerskapet.

Ni kanske kommer ihåg den matchen. Den svenska pressen utnämnde Sydafrika till ”Jubelidioter”.
Läs Aftonbladets artikel om den matchen via denna länk.

Den historien, problem med att vara en ledare i Afrika, misstanken om att det sker väldigt mycket ”bakom kulisserna” på förbundsnivå och vad som kan hända i domarnas omklädningsrum, och många till, fick vi höra på Strands igår kväll.

Vi som var där njöt i fulla drag åt dessa historier och önskar ”Kral” lycka till i VM-kvalet och med sitt nya lag i Sverige, Motala AIF.

Samtidigt hoppas alla vi som känner denne Lennart Andersson att han aldrig behöver sitta i fängelse igen… åtminstone inte ett Sydafrikanskt... inte i ett svenskt heller även om han förmodligen kommer att få mer än päron och vatten i ett sådant.
Läs Dala-Deokratens artikel om den händelsen via denna länk. 




Ett tack till den tekniska staben  som såg till att "Kral" fick det stöd han behövde i den visuella delen av föredraget.

Tony Berg och Thord Gårdebratt från arrangerande VINÖL-klubben

1 kommentar:

  1. Hahahahaha...

    Läste om sydafrikamatchen. Dom är inte som dom ska därnere eller hur.

    SvaraRadera

Besökare