måndag 5 oktober 2009

”…han var ju spegelvänd!”

Rubriken är ett citat från det oefterhärmliga naturmagasinet ”Mossan, med Lars och Bo”. Givetvis fixar man att se hela avsnittet. Men just den repliken som givit rubrik åt detta inlägg levereras efter ca. 3:30.



Spegelvänd är ju något som beskriver en kopia av något fast det är tvärt om. Den ena parten av ett danspar betser sig spegelvänt gentemot den andra parten och vice versa. Likaså känns en normal engelsk bil spegelvänd om man jämför den med en europeisk.

Däremot är inte en vänsterhänt bowlare en spegelvänd kopia av en högerhänt. De som har sett Kimmo Lehtonen spela genom att studera honom i spegel förstår vad jag menar. Jag har heller inte hittat någon som spelat bowling med framgång med högra handen på samma sätt som Mike Scroggins gör med sin vänstra. Det är bara Claes Gauffin som är i närheten av Scroggins spelsätt. Men så är de ju också lika som bär i mer än ett avseende.

Min senaste spegelvända upptäckt kom för några veckor sedan då jag satt hemma och slet med artiklar och hemsidor inför vår Webb-sändning från SM i Karate. Jag vågade inte spika biljetten förrän jag visste exakt NÄR jag kunde åka från Åmål till Göteborg. Inte förrän allt var klart loggade jag in på SJ för att se när närmsta avgång var från Centralstation i Åmål. Det visade sig att jag hade exakt 43 minuter på mig.

Det tåget skulle jag hinna med och det med god marginal. Snabbt packade jag ner det sista och fick i mig en kopp kaffe och började gå mot stationen. Den promenaden har jag gjort några gånger nu så jag vet att den tar 16 minuter. Just denna fredag skulle jag ha 12 minuter på mig i väntsalen innan tåget från Karlstad anlöpte.

Vädret var fint och jag njöt av tonerna till gamla Downliners Sect från tidigt 60-tal som trycktes in i mina öron via en IPhone och ett par schyssta lurar. Solen sken och fåglarna kvittrade även om jag inte hörde ett smack av det sistnämnda. På vägen kollade jag min mobilbiljett en gång till för säkerhets skull. Jodå ! 8 minuter över skulle tåget gå.

När jag kom ner så stod folk redan på perrongen och väntade.
”Men hallå!”, tänkte jag. Säga vad man vill om SJ, men för tidigt dyker de aldrig upp med sina tåg.
Precis då !!! DÅ rullade Göteborgståget in på stationen. Jag fattade NADA !!
De kan ju inte hålla på och komma och gå 10-12 minuter för tidigt.
Jag en omedelbar och ohejdad lust att skriva en insändare (och underteckna med pseudonymen Vän av ordning).
Så där får inte SJ göra. Det FÅR de inte !!! Så är det bara !!!!!!!!!
Innan författandet av insändaren skulle jag minsann läsa lusen av konduktören.
Jösses vad skäll-nödig jag var.
Som tur var så tittade jag på min mobilbiljett en gång till. Och visst hade jag rätt. Tåget skulle gå 8 minuter över. Så det så….

…men vänta…
…vad stod det mer…?

Från Göteborg JA !! Jag mitt klantarsle hade beställt en biljett Göteborg-Åmål t.o.r.
Lagom till det att konduktören nådde fram till mig hade jag svalnat så pass mycket att jag kunde lägga mig till med ett par ”hundvalpsögon” och med dem försynt kunna fråga om jag kunde åka med tåget med min biljett trots att den var SPEGELVÄND !!Spegelvänd precis som Morfar Örjan, enligt Bosse i Vintermossan.
---------------------------------------
Texten till den klämkäcka Hoppsa-sången är ju heller inte att leka med:
"Kasta en såg
Trolla med tåg
Vrid era vikter
Ge en röst till måg
Remmar till mor
farliga skor
They are in glow.
Grisar, pärlor, säv och ozeloter
Grisar, pärlor, säv och ozeloter
Alla får
Allihopa får
Allihopa får efter gryning "

3 kommentarer:

Besökare