onsdag 17 november 2010

Jag fick ställa frågan till slut.

Under några dagar är amerikanen och PBA-proffset Chris Barnes i Sverige för att dela med sig av sina kunskaper. Direkt efter USA:s förlust i Weber Cup flög han över till Göteborg för att genomföra ett gediget träningspass med Team Pergamon och det svenska landslaget.

Givetvis ville jag också höra vad han hade att säga och planerade in tisdag eftermiddag och kväll för att på nära håll se denne världsspelare "in action". Av allt han förmedlade i form av kunskap och teorier var det framför allt en sak som reagerade på och det var att vissa lösningar var annorlunda, men trots det, väldigt enkla.

- Jag vill ha en boll som går långt och tar sent… och kraftigt !

Det är den i särklass vanligaste begäran från en bowlare, när det skall borras ett nytt klot. Enligt Chris så är den typen av bollar överrepresenterade i näst intill varenda klotväska hos de flesta spelare som har en klotarsenal.

När en vinnande lösning är att spela en boll som tar tidigt i banan och är ganska snäll i sin båge mot strikefickan, då fattas det material i många kulpåsar. Sedan fanns det ytterligare en mängd andra teorier som Chris också delade med sig av. Teorier som han kunnat testa under sin långa och framgångsrika karriär.

Team USA 2010.
Övre fr.v. Tommy Jones, Wes Malott, Bill O´Neill. Undre, Patrik Allen, Chris Barnes, Rhino Page.

© Foto: BeA Nilsson

Ju senare på dagen det blev desto mer insåg jag att jag nog inte skulle kunna få ”min fråga” till Chris nu heller. Jag visste inte om jag vågade och jag visste inte när det skulle vara passande, även om jag vågade. Även om alla mina tänder i överkäken är av porslin efter en olycka för många år sedan, så ville jag inte riskera att få dem utslagna.

- Men det krävdes en öl innan du fick mod att ställa frågan, sade Martin Larsen efter att jag till slut fått tillfälle att göra det.

Svaret jag fick av Chris var i sig ingen skräll. De flesta bowlare hade kunnat ge mig just det svar som han gav. Men jag hade inte förväntat mig att Mr. Barnes skulle säga det han sa.

Vad var frågan då ?
Vad svarade ”the legend”, då ??

Det tänker jag berätta om i morgon.

6 kommentarer:

  1. Har du någonsin spekulationsköpt brasved?

    SvaraRadera
  2. Klotgrillen...
    Hmmm
    Var det Dick Weber som uppfann den ?

    SvaraRadera
  3. Måste delge dig veckans värsting från en i motståndarlaget: Min förra vänster var i alla fall i fickan!

    Ha´t

    SvaraRadera
  4. Lysande kommentar !

    I Åmål hade vi besök av en i Zinkadus som ställde kvar 1-2-3. Han fick problem med att spärra just den uppställningen då den inte kunde hittas i boken "1000 olika spärruppställningar - och hur du tar dem !"

    SvaraRadera
  5. BeA - som sagt, bowlingvärldens bästa kommentar.. :o)

    I dag lärde jag för övrigt Chris Barnes att spela kant.

    SvaraRadera

Besökare